Wednesday, January 13, 2010

Masa dan Kita


Masa cukup pantas berlalu dan terus berlalu meninggalkan kita tanpa sesaat pun menunggu kita. Setiap saat yang berlalu pergi, jika tidak dimanfaatkan akan merugikan setiap daripada kita. Mereka yang leka sekiranya tidak beringat dan diingatkan akan terus dilekakan dengan keasyikan dunia selari dengan kehendak hawa nafsu berbantuankan hasutan syaitan yang dari saat nabi Adam diciptakan telah bersumpah dengan Allah untuk menyesatkan anak cucu nabi Adam. Sepertimana yang telah tercatat di dalam surah Al-‘Araf ayat 16-17 :

“(Iblis) menjawab, “Kerana Engkau telah menyesatkan aku, pasti aku akan selalu menghalangi mereka dari jalanMu yang lurus. Kemudian pasti aku akan mendatangi mereka dari depan ,dari belakang, dari kanan, dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakkan mereka bersyukur.”

Syaitan tidak pernah berputus asa untuk menghasut kita, cuma kita sahaja yang selalu termakan dengan hasutan syaitan. Pernah juga timbul persoalan di hati kenapa kita selalu kalah dengan hasutan syaitan?? Bukannya kita tidak mampu untuk melawan, kita mampu sebenarnya. Cuma kita sendiri yang membenarkan diri kita untuk kalah dengan hasutan syaitan. Kalau tidak, tiadalah orang yang bernama ulama’ yang hidup di muka bumi ini. Tapi kenapa masih ada lagi ulama’ yang sentiasa mengingatkan kita dari kelalaian. Ini kerana mereka semua mampu untuk melawan hasutan dan bisikan syaitan. Dan mereka juga sentiasa menjaga hubungan mereka dengan Sang Pencipta. Firman Allah di dalam surah Al-‘Asr ayat 1-3 yang bermaksud :

“Demi masa. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran.”

Manusia memang berada di dalam kerugian. Selagi mana masa yang mereka peruntukkan itu ke arah kemaksiatan dan ke arah benda yang tidak membawa kepada keredhoan Allah. Berlainan pula bagi mereka yang menggunakan masa untuk menuju mardhotillah. Maka mereka akan terkeluar dari kelompok manusia-manusia yang rugi.

Oleh itu, gunakanlah masa 24 jam sehari yang diperuntukkan untuk kita dengan sebaiknya. Kita diberikan akal oleh Allah supaya kita dapat berfikir baik buruk sesuatu perkara. Akal pula perlu kepada ilmu yang mana ianya mampu untuk menyalurkan kita ke arah yang diredhoi Allah. Berusahalah untuk melawan hasutan dan bisikan syaitan. Hasutan syaitan adalah lemah sepertimana yang termaktub di dalam surah An-Nisa’ ayat 76 yang bermaksud :

“Oleh sebab itu, perangilah kamu akan pengikut-pengikut syaitan itu, kerana sesungguhnya tipu daya syaitan itu adalah lemah.”

Percayalah sahabat-sahabat, kita mampu untuk melawan hasutan syaitan. Apa yang perlu ialah dengan meningkatkan keimanan kita kepada Allah. InsyaAllah Allah akan membantu dan sentiasa bersama kita sekiranya kita selalu mengingati dia. Firman Allah di dalam surah Al-Baqarah ayat 152 yang bermaksud :

“Oleh itu,ingatlah kamu kepada Aku (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya aku membalas kamu dengan kebaikan, dan bersyukurlah kamu kepada Aku dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu). Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk mengahadapi susah payah menyempurnakan sesuatu perintah Allah) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang, kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang bersabar.”

Sebagai akhirnya, sama-samalah kita ingat memperingati antara satu sama lain. Agar kita tidak terleka ataupun terlalai. Penuhilah masa kita sebaik yang mungkin. Jangan biarkan diri kita dihasut oleh syaitan dan membiarkan masa berlalu pergi tanpa kita memanfaatkannya. Juga sama-samalah kita memohon supaya kita semua sentiasa mendapat bimbingan dan petunjuk dari Allah agar kita tidak termasuk di dalam golongan orang-orang yang disebut sebagai ‘Khosirin” (orang-orang yang rugi) dan dijauhkan oleh Allah dari syaitan –syaitan durjana. Amin ya Rabb Al-‘Alamin.

# Wahai sahabat-sahabat penulis yang dikasihi, ingatkanlah penulis sekiranya penulis terleka ataupun terlalai. Sama-samalah kita ingat memperingati. Jangan biarkan diri kita hanyut dalam kelalaian.

# Selamat Hari Lahir yg ke-27 (kalau tak silap) kepada kak Maizatul hari ini yang bertarikh 13 /1. Moga panjang umur dalam keimanan dan semoga Allah sentiasa merahmati dan memberkati kak dan abg Faisal.

27 Muharram 1431 – 13 Januari 2010

No response to “Masa dan Kita”

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...