Monday, January 18, 2010

Salam Imtihan


Imtihan fasa pertama bagi Kuliah Al-Quran dan Qiraat Universiti Al-Azhar Tanta telah pun membuka tirainya semalam. Bagi penulis yang menduduki tahun pertama telah pun selesai menjawab 1 madah (Aswat & Lahjat). Alhamdulillah soalan agak mudah untuk dijawab bagi mereka yang telah menghadamkan madah ini dengan sebaiknya insyaAllah. Tetapi bagi mereka yang kurang bersungguh, jawapannya adalah sebaliknya. Itu adalah perkara yang biasa berlaku ketika imtihan. Kesimpulannya, bagi mereka yang inginkan kejayaan, hendaklah bersungguh-sungguh. Berbaki lagi 5 madah untuk diselesaikan. Semoga dipermudahkan oleh Allah untuk menjawab 5 madah lagi. Oleh itu penulis menitipkan di sini ungkapan-ungkapan oleh seorang blogger yang amat baik untuk kita semua tatapi. Mudah-mudahan ungkapan yang sama kita panjatkan ke hadrat Ilahi InsyaAllah. Hayati dan amalkanlah.

Ya Allah... dengan kebesaranMu yang di bawa bersama kalimah basmallah. Kami memohon kejayaan yang hakiki. Yakni kejayaan dari sisiMu.

Sesungguhnya, Engkau lebih mengetahui erti kejayaan dari diri kami yang kerdil ini. Malah, telah Kau tetapkan segalanya yang terbaik untuk kami.

Sekiranya kejayaan dalam peperiksaan kali ini merupakan sebahagian dari rezeki kami, janganlah dengan kejayaan itu, ia menjauhkan kami dariMu..

Sekiranya kegagalan dalam peperiksaan ini merupakan satu ujian untuk kami, maka Kau teguhkanlah hati kami. Moga dengan kegagalan itu, kami lebih dekat denganMu. Kerana tidak ada yang lebih mengetahui sesuatu melainkan Engkau.

Ya Allah... telah kami berusaha, namun mungkin segala usaha kami tidaklah sehebat sesetengah dari kami yang lain. Ada tikanya kami terlalai dari tanggungjawab kami. Moga Kau maafkan kealpaan kami. Telah juga kami berdoa, dan Engkau jualah Yang Maha Mendengar. Dan akhirnya kami bertawakal kepadaMu. Moga pilihan kami sentiasa merupakan pilihan terbaik buat diri kami.

Sesungguhnya telah Kau bentangkan dua jalan untuk kami. Dan tiada yang ketiga, tiada juga yang di tengah. Maka Kau tetapkanlah hati ini untuk sentiasa memilih jalan yang lurus. Jalan yang membawa kebaikan kepada kami. Kebaikan dalam erti kata kejayaan hakiki. Tidak hanya dunia yang sementara. Tetapi akhirat yang selamanya itu yang lebih utama.

Ya Allah... Kau tidak pernah menzalimi hambaMu walau seberat zarah sekalipun. Dan tidak pernah Kau bebankan hambaMu dengan bebanan yang tidak dapat hambaMu pikul. Maka dengan itu,

Kau tunjukkanlah kami,
Kau bimbinglah kami,
Kau terangilah kami, jalan-jalan untuk kami menuju ke syurgaMu.
Jadikanlah kejayaan dalam peperiksaan kali ini satu batu loncatan buat kami menegakkan agamaMu. Dan janganlah Kau lalaikan kami dengan kejayaan itu, setelah kami diberikan kejayaan. Moga kami semua terus thabat dalam memperjuangkan agamaMu. Tetapkanlah hati-hati kami di atas agamaMu, dan di atas ketaatan kepadaMu, dan di atas jihad pada jalanMu.

Amin...amin...amin...
Amin ya Rabb Al- ‘Alamin...

Untuk akhirnya, penulis mengingatkan diri sendiri khususnya dan sahabat-sahabat yang menduduki imtihan, rajin-rajinlah study demi mencapai kejayaan di dalam imtihan. Dan jangan berniat study semata-mata untuk meluluskan diri kita dalam imtihan. Tetapi biarlah apa yang kita study itu kita mendapat ilmu daripadanya, dan dapat amalkan ilmu itu seterusnya dapat kongsikan ilmu yang kita ada dengan orang lain insyaAllah. Usaha+doa+tawakkal insyaAllah kejayaan pasti dalam genggaman. Sama-sama kita doakan kejayaan bersama. Amin Ya Rabb Al-‘Alamin.

Jadual Imtihan :

17/1 : Aswat & Lahjat
19/1 : Manahij Mufassirin
22/1 : Tarikh Mashaf
24/1 : ‘Ijaz Al-Quran
26/1 : Tarikh Ilmu Qiraat
28/1 : English

# Doakan penulis dan sahabat-sahabat yang lain agar dipermudahkan untuk menjawab soalan-soalan yang diberikan seterusnya dikurniakan kejayaan oleh Allah di dalam imtihan ini.

# Selamat Hari Lahir yang ke-29 (kalau tak silap) kepada kak Mardiyah Zarifah yang menyambutnya semalam 17/1. Moga bertambah keimanan, dan berbahagia bersama abg Mokhzani dan Safiyyah.

# Copyright from : (klik sini)

3 Safar 1431 - 18 Januari 2010

No response to “Salam Imtihan”

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...