Thursday, July 15, 2010

Tahniah Buat Sahabat...


Demam piala dunia sudah pun berakhir beberapa hari lepas. Sepanyol merupakan juara dunia yang baru dalam arena bola sepak apabila menjuarai piala dunia mengatasi Belanda 1-0 dalam final world cup baru ini. Usaha dan kesungguhan mereka dalam bermain membuahkan hasil sehingga mereka berjaya digelar juara dunia buat pertama kalinya dalam sejarah bola sepak. Setiap mereka yang berusaha dan bersungguh dalam melakukan suatu perkara pasti akan diberikan ganjaran yang setimpal dengan usaha yang dilakukan. Begitu jugalah mereka yang bersungguh-sungguh dalam pelajaran pastinya akan dikurniakan kejayaan. Beberapa hari yang lepas, natijah @ result sahabat-sahabat saya tahun 3 shoubra telah pun keluar. Dikhabarkan ramai yang najah sofi dalam imtihan syahadah bulan 6 baru ini. Rasanya belum terlambat untuk saya mengucapkan tahniah kepada sahabat-sahabat di atas kejayaan kalian. Ingatlah setiap kejayaan yang kita miliki adalah dari Allah s.w.t oleh itu janganlah kalian lupa untuk mengucapkan syukur padaNya agar kita sentiasa menjadi orang yang bersyukur dia atas setiap kurnianNya pada kita. Bagi sahabat yang belum najah lagi, peluang kedua masih ada. Gunakan kesempatan ini sebaik yang mungkin untuk study madah yang gagal. InsyaAllah kejayaan pasti akan menjadi milik anda. Natijah saya dan sahabat-sahabat kuliah lain akan keluar akhir bulan ini insyaALLAH. Doakan agar kami juga diberikan natijah yang sebaiknya untuk kami. Dan sahabat-sahabat shoubra yang dah najah tu boleh la sambung pengajian kalian di bumi Tanta ini bersama. Kalian boleh mendalami lagi ilmu Al-Quran dan Qiraat di sini InsyaAllah. Bagi sahabat-sahabat tahun 1&2 yang bakal menduduki imtihan durthani 2 hari lagi saya doakan kalian semua berjaya. Bittaufiq wan Najah. Akhir sekali saya tinggalkan sahabat-sahabat sekalian dengan beberapa kata-kata hikmah. Fikir dan renung sejenak apa yang dikatakan. Moga kita mendapat motivasi dengan apa yang dikatakan insyaAllah.


"Orang bijaksana tidak sesekali duduk meratapi kegagalannya, tapi dengan lapang hati mencari jalan bagaimana memulihkan kembali kerugian yang dideritainya."

"Jika anda berhasrat untuk berjaya, jangan hanya memandang ke tangga tetapi belajarlah untuk menaiki tangga tersebut."

"Kegagalan hari Ini beerti pendorong, namun kejayaan semalam bukan beerti kemegahan, oleh itu gantungkanlah cita-citamu setinggi-tinggi bintang di langit, dan rendahkanlah dirimu serendah-rendah rumput di bumi."

"Jadikanlah masa yang berlalu itu pengalaman dan pengajaran, masa yang sedang berjalan kita isi dengan amalan dan masa hadapan jangan terlalu diangan-angankan."

"Orang yang cemerlang melihat setiap halangan sebagai peluang untuk mengasah potensi, manakala orang yang tidak cemerlang menganggap setiap halangan sebagai alasan yang menyebabkan kemundurannya."

"Mereka yang berjaya bukanlah mereka yang gagal dalam mencuba, bukan juga mereka yang sering gagal tetapi mereka yang tidak pernah gagal mencuba dan terus mencuba sehingga kejayaan yang dikecapi."

"Dunia ini umpama lautan yang luas. Kita adalah kapal yg belayar dilautan telah ramai kapal karam didalamnya..andai muatan kita adalah iman,dan layarnya takwa,nescaya kita akan selamat dari tersesat di lautan hidup ini."

"Kalau tidak kerana semalam kita telah berusaha, bersungguh, bersabar dan berdoa, belum tentu hari ini kita akan berada di sini."

"Hari yang mendatang tidak akan memberikan sebarang makna jika kegagalan semalam tidak dijadikan teladan."

"Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan. Ambillah waktu untuk bermain, itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi. Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan. Ambillah waktu untuk belajar, itu adalah sumber kebijaksanaan. Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan. Ambillah waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menuju kebahagiaan. Ambillah waktu untuk tertawa, itu adalah musik yang menggetarkan hati. Ambillah waktu untuk memberi, itu adalah membuat hidup terasa bererti. Ambillah waktu untuk bekerja, itu adalah nilai keberhasilan. Ambillah waktu untuk beramal, itu adalah kunci menuju syurga."

3 Sya'ban 1431 - 15 Julai 2010
5.56 p.m
Awwal Nuhas, Tanta, Mesir

No response to “Tahniah Buat Sahabat...”

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...