Saturday, November 20, 2010

"Iman, Kamu Cuti Hari Ini?"


Iman : Assalamualaikum

Diri : Wa'alaikummussalam. Oh Encik Iman! Saya rasa dah dua tiga minggu kamu tak datang ke pejabat. kamu Cuti ke?

Iman : Apa pula saya cuti bos. Saya kan diberi cuti

Diri : Oh ye, lupa. Itu la, saya ingatkan segala urusan akan lebih terurus dan keuntungan syarikat akan bertambah selepas ambil Encik Nafsu bekerja. Tapi jadi kelam kabut pulak.Lepas terdengar ustaz kat tv berceramah hari tu, saya teringatkan kamu.

Iman : Jadi saya boleh kembali bekerja la bos? Saya boleh ambil balik jawatan saya dari Encik Nafsu?

Diri : Eh, tak boleh. Saya sayang nak pecat En Nafsu. Walaupun saya terpaksa bayar gaji yang tinggi, tapi dia berjaya menghiburkan saya.

Iman : Kalau macam tu, lebih baik saya berundur.

Diri : Eh, jangan! Tolonglah saya. Saya tak boleh kehilangan kamu berdua.

Iman : Tapi bos, kami tak mungkin bersama dalam satu syarikat. Perbezaan antara kami sangat besar. En Nafsu tu saya lihat anti sangat dengan saya.

Diri : Saya rasa serba salah pula.

Iman : Bos boleh pilih satu sahaja. Bos perlu mujahadah untuk pecat En Nafsu, Bos.

Diri : Saya tahu. Jauh dalam hati saya, saya memang perlukan kamu, En Iman. Iri hati saya tengok syarikat ustaz kat sebelah. Mereka boleh maju sebab ada orang macam kamu. Baiklah, saya kena pecat juga En Nafsu, tak kiralah apa yang berlaku. En Iman, saya mahu kamu tubuhkan balik jabatan solat, puasa, zikir, al Quran dan apa-apa yang patut.

Iman : Alhamdulillah, nampaknya bos dah buat keputusan yang bijak. Kalau bos teruskan prestasi yang cemerlang ni, saya yakin bos akan dinaikkan pangkat oleh CEO (Allah s.w.t) sebagai Muttaqin.

Kitalah bos kepada diri sendiri. Kita yang menguruskan semua tentang diri, makan minum, pakaian, pelajaran dan pekerjaan. Tetapi yang lebih penting ialah bagaimana kita menguruskan iman kita. Buatlah keputusan terbaik dan pilihlah agenda dan aktiviti yang boleh menyuburkan iman. Jangan ditendang keluar amalan soleh dam jangan melambai-lambai palit dosa masuk ke dalam diri.

Cerita ini dipetik dari majalah Solusi. Ingin saya kongsikan bersama sahabat-sahabat yang belum berkesempatan membaca cerita ini. Ambillah pengajaran dari cerita ini sebagai muhasabah bersama. Tidak salah untuk memenuhi kehendak nafsu selagi ia tidak bercanggah dengan syariat islam itu sendiri. Kawallah nafsu kita berpandukan al-Quran dan as-Sunnah. Jangan dituruti nafsu secara melulu tanpa ada pantang larangnya. Suburkanlah dalam diri keimanan yang betul-betul mantap agar dapat memandu nafsu ke arah yang diredhoi Allah. Moga kita mampu untuk menundukkan nafsu yang liar agar dapat mematuhi segala perintah Allah dan menjauhi laranganNya. Amin.

14 Zulhijjah 1431 - 20 November 2010
2.05 p.m
Awwal Nuhas, Tanta, Mesir

No response to “"Iman, Kamu Cuti Hari Ini?"”

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...