Sunday, November 14, 2010

Kurniaan Allah


Rasa terharu setelah melihat satu klip video yang dishare oleh seorang sahabat dalam facebook. Dalam klip video itu menunjukkan seorang lelaki yang cacat mentalnya sedang diuji hafalan Al-Qurannya oleh dua orang syeikh. Setiap soalan yang diberikan mampu dijawab oleh lelaki itu dengan baik sekali tanpa memerlukan masa yang lama untuk mencari ayat tersebut. Kedua-dua syeikh yang menguji lelaki tersebut cukup kagum dengan kelebihan yang ada pada lelaki tersebut. Lelaki tersebut tidak mengetahui perkara lain selain dari Al-Quran sepertimana yang diberitahu dalam video tersebut. Inilah mukjizat dan kehebatan Kalam Allah yang suci ini.

Maha suci Allah atas nikmat seperti ini yang tidak dikurniakan melainkan ke atas orang-orang yang terpilih untuk memelihara Kalam SuciNya ini. Saya cukup tersentuh dengan perkara ini, Belum tentu saya yang kerdil dan dhoif ini serta sahabat-sahabat seperjuangan yang lain mampu untuk menjadi seperti lelaki tersebut melainkan Allah berkehendak akan perkara itu. Sahabat sekalian, Al-Quran ini adalah Kalam Allah yang suci. Ianya tidak akan kekal di dalam diri para penghafal Al-Quran ini sekiranya diri seseorang itu penuh dengan maksiat kepada Sang Pencipta. Hanya hati yang bersih dengan nur iman sahaja mampu untuk mengekalkan hafalan Al-Quran di dalam dada. Wahai para penghafal Al-Quran sekalian, alangkah indahnya andai kita dapat menjadi seperti lelaki tersebut!!! Memang bukan satu perkara yang mudah tapi tidak mustahil kita mampu untuk jadi seperti beliau.

Janganlah membuang masa yang ada dengan perkara yang sia-sia. Ayuh sama-sama kita menjaga hafalan Al-Quran kita dengan sentiasa mengulang Al-Quran tidak kira di mana dan bila waktunya. Sayangilah hafalan kita sepertimana kita menyangi diri kita sendiri. Al-Quran ini cukup mudah hilang dari ingatan sekiranya kita tidak menjaganya dengan baik sepertimana sabda Nabi yang bermaksud

"Peliharalah Al-Quran, Demi Tuhan yang nyawa Muhammad berada di tanganNya, sesungguhnya ia lebih mudah terlepas daripada unta dalam ikatanNya."

Saya percaya setiap para Huffaz Al-Quran ingin sekali untuk mengingati setiap inci dari hafalan Al-Quran mereka. Namun perkara itu tidak akan terjadi bahkan mustahil sekiranya kita tidak ada kesungguhan dalam menjaga hafalan Al-Quran tersebut. Percayalah sahabat bahawa Allah tidak akan mensia-siakan para huffaz yang berusaha untuk mengingati hafalan mereka melainkan pada akhirnya Allah akan kurniakan ingatan yang betul-betul tajam dan mantap sehingga mampu untuk mengingati seluruh hafalan Al-Quran sepertimana lelaki tadi. Oleh itu, cubalah sedaya upaya untuk istiqomah membuka lembaran Al-Quran dan mengulangnya setiap hari. Janganlah biarkan sehari yang berlalu tanpa anda bersama dengan Al-Quran. InsyaALLAH mudah-mudahan saya dan sahabat seperjuangan tergolong dalam golongan mereka yang mengingati hafalan Al-Quran keseluruhannya. Amin ya Rabb.

Klip Video : Klik Sini

8 Zulhijjah 1431 - 14 November 2010
9.53 p.m
Awwal Nuhas, Tanta , Mesir

No response to “Kurniaan Allah”

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...