Sunday, March 27, 2011

Bantu Ekonomi Islam


Selamat berhujung minggu kepada semua. Bila hujung minggu tiba, ramai ibubapa atau anak-anak yang pergi membeli-belah ataupun dalam englishnya dipanggil shopping barang-barang keperluan di shopping complex. Tambah-tambah sekarang ni boleh dikatakan semua tempat ada shopping complex. Tesco, Jusco, Giant, The Store dan macam-macam lagi shopping complex yang kian bercambah di negara kita ini. Tak dinafikan yang shopping-shopping complex ini memberikan kemudahan kepada kita semua kerana di situ semua barang yang ingin dicari pasti akan ditemui. Tak payah susah-susah nak pergi 2-3 tempat dalam satu masa. Shopping complex ni boleh diibaratkan sebagai coffee 3 in 1 ataupun 5 in 1. Macam-macam ada. Betul tak ni???.

Ok. Sekarang saya nak tanya anda semua. Pusat membeli-belah seperti Tesco, Jusco, Giant, The Store dan lain-lain lagi ni milik siapa sebenarnya??? Adakah pemiliknya terdiri dari orang islam ataupun tak. Pastilah pemilik jenama shopping complex yang besar-besar ni bukannya orang islam. Jadi bila kita bershopping di situ bermakna kita telah mengayakan orang yang bukan islam. Dalam masa yang sama kita telah membantu menguatkan ekonomi mereka. Betul??? Bagaimana pula dengan ekonomi orang islam??? Siapa pula yang nak bantu ekonomi islam kalau bukan orang islam sendiri. Soalnya sekarang ini ada ke jenama shoppping complex milik orang islam??? Setahu saya setakat ni masih belum ada lagi shopping complex milik orang islam melainkan di Kelantan, Terengganu dan Kedah kalau tak silap saya la. Di negeri lain kalau ada pun hanyalah kedai yang menjual barang-barang keperluan harian. Kalau shopping complex milik orang islam takde macamana kita nak bantu ekonomi islam??? Jawapannya mudah je. Kita masih boleh membantu ekonomi orang islam. Kalau setakat nak beli barang dapur tu belilah kat kedai orang islam. Bila barang yang dicari tu takde di kedai orang islam barulah beralih arah ke shopping-shopping complex tu. Setuju dengan cadangan saya???

Sebenarnya post kali ni nak promosi satu kedai ataupun syarikat yang mana syarikat ni hanya menjual produk yang dihasilkan oleh islam sendiri. Produk yang bukan hasil dari orang islam maka kedai ni tidak akan mengambil produk tu untuk dijual di premis mereka. Kedai apa tu ye??? Nama yang diberi untuk kedai tu ialah KOHALAL. Nama pun dah halal kan. Maka barang-barang yang dijual dalam kedai tu insyaALLAH halal dan baik-baik belaka. Jadi kepada mereka-mereka yang sebelum ni mencari produk-produk keluaran orang islam boleh la berkunjung ke kedai Kohalal tu. Boleh lawati web mereka di http://www.kohilal.com/ dan di http://www.kohalal.com/. Rasanya setiap negeri ada cawangan tapi di sesetengah tempat la. Nak tahu kat mana lokasi-lokasi dia boleh rujuk kat laman web tadi. Barang-barang yang dijual di premis tu lebih kepada barangan dapur. So, kalau setakat nak beli barangan dapur, belilah di kedai KOHALAL ni ataupun di kedai-kedai milik orang islam berhampiran anda. Sama-samalah kita bantu ekonomi orang islam.

# Tahniah skuad Harimau Malaya. Walaupun hanya seri 1-1 dengan Etoile FC. Semoga skuad Harimau Malaya terus maju dan berjaya dalam arena bola sepak di pentas antarabangsa insyaALLAH.

22 Rabi'ul Akhir 1432 - 27 Mac 2011
7.40 a.m
Awwal Nuhas, Tanta, Mesir

No response to “Bantu Ekonomi Islam”

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...