Tuesday, March 29, 2011

Freedom


Sangkar dan penjara, 2 tempat yang paling ingin dijauhi baik makhluk bernama manusia mahupun haiwan. Mereka tahu bahawa kehidupan di dalam sangkar dan penjara akan membunuh kebebasan yang sepatutnya mereka miliki. Cubalah tanya pada semua orang siapa yang suka dipenjara. Pastinya tiada seorang pun di dunia ini suka dipenjara. Bermakna kita suka dengan kebebasan dalam melakukan setiap perkara tanpa diganggu oleh sesiapa. Kalau kita perhatikan binatang-binatang yang terperangkap dalam jerat, mereka berusaha untuk bebas dari jerat yang telah memerangkap diri mereka. Ini kerana kebebasan adalah suatu nikmat yang ingin dikecapi oleh setiap makhluk di muka bumi ini. Kerana kebebasan juga pada hari ini kita telah menyaksikan jatuhnya pemimpin Tunisia dan Mesir yang memerintah negara secara zalim. Rakyat yang tidak tahan dengan cara pemerintahan yang dijalankan telah menuntut kebebasan.

Contoh-contoh yang telah diutarakan membawa maksud kebebasan adalah suatu keutamaan untuk setiap individu. Dengan adanya kebebasan maka semua orang akan hidup dengan aman damai. Bebaskanlah diri anda dari cengkaman nafsu dan syaitan yang sentiasa mendorong kita melakukan maksiat. Bebaskan diri dari belengu jahiliah. Perlu diingatkan bahawa kebebasan juga ada batasnya. Sekiranya kebebasan yang kita lakukan melanggar syariat maka itu tidak dibenarkan. Kebebasan mestilah selari dengan kehendak islam itu sendiri.

Kebebasan dalam englishnya freedom. Kalau ditanya kepada peminat-peminat Maher Zain, "pernah dengar tak lagu freedom". Mesti jawabnya "pernah". Post kali ini pun nak promote single terbaru dari Maher Zain yang bertajuk freedom. Pertama kali dengar lagu freedom ni memang terpukau juga rasanya. Setiap kali kalau saya minat sesuatu lagu maka saya akan putarkan lagu tu melalui laptop DELL INSPIRON 1440 saya berulang kali. Sehinggalah lagu tu jadi jemu untuk didengari. Lagu-lagu yang didendangkan oleh Maher Zain membuatkan para pendengarnya terpukau. Lagu yang berunsurkan dakwah. Pastinya semua ternanti-nantikan album Maher Zain yang terbaru. Betul kan??? Okaylah, membebel banyak pun tak guna. So, bagi sesiapa yang belum lagi mendengarkan lagu freedom tu, boleh klik kat link ni Freedom. Dengar-dengar dan hayatilah liriknya. Lagu ni bersempena dengan revolusi yang berlaku di Tunisia, Mesir dan negara arab yang lain. Saya agak je la. tapi rasanya betul dah. Nak upload video freedom tu tak ingat cara dia, jadi hanya dapat sertakan lirik dia je. Hope enjoy. Okay, jom bebaskan diri dari segala yang membelengu diri anda semua. Free yourself !!!


Freedom by Maher Zain

Gathered here with my family
My neighbours and my friends
Standing firm together against oppression holding hands
It doesn't matter where you're from
Or if you're young, old, women or man
We're here for the same reason; we want to take back our land

Oh God thank you
For giving us the strength to hold on
And now we're here together

Calling you for freedom, freedom
We know you can hear our call ooh
We're calling for freedom, fighting for freedom
We know you won’t let us fall oh
We know you're here with us

No more being prisoners in our homes
No more being afraid to talk
Our dream is just to be free, just to be free
Now when we've taking our first step
Towards a life of complete freedom
We can see our dream getting closer and closer, we're almost there

Oh God thank you
For giving us the strength to hold on
And now we're here together

Calling you for freedom, freedom
We know you can hear our call ooh
We're calling for freedom, fighting for freedom
We know you won’t let us fall oh
We know you're here with us

I can feel the pride in the air
And it makes me strong to see everyone
Standing together holding hands in unity
Shouting out load demanding their right for freedom
This is it and we're not backing of
Oh God we know you hear our call

And we're calling you for freedom, freedom
We know you can hear our call ooh
We're calling for freedom, calling for freedom
We know you won’t let us fall oh
We know you're here with us


24 Rabi'ul Akhir 1432 - 29 Mac 2011
8.14 a.m
Awwal Nuhas, Tanta, Mesir

No response to “Freedom”

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...