Friday, March 18, 2011

Ringankan Beban Mereka


Bertemu kembali pada pagi hari Jumaat yang mulia ini. Post kali ini masih lagi dalam mood school holiday. Cuti sekolah berbaki lagi 2 hari selain negeri Kelantan, Terengganu dan Kedah. Bagi 3 negeri ini tinggal sehari lagi sebelum sesi persekolahan dibuka kembali. Kepada mereka yang sedang bercuti ataupun yang telah selesai bercuti sama ada dalam mahu pun luar negara, harapnya bergembiralah dengan percutian anda semua. Bagi mereka yang memilih untuk bercuti di rumah masing-masing pun harapnya turut gembira. Adik-adik yang hanya menghabiskan cuti sekolah di rumah tu janganlah duduk goyang kaki je di rumah. Ringan-ringankanlah badan tu untuk menolong dan membantu ibubapa kalian menyelesaikan kerja-kerja rumah. Contohnya memasak, mengemas rumah, siram pokok bunga dan lain-lain kerja rumah. Ringankanlah beban ibubapa kita yang saban hari penat membanting tulang untuk menyara kehidupan kita seharian. Tidak rugi sedikit pun masa kita membantu mereka malah kita mendapat ganjaran lagi dari Allah. Allah telah menyuruh kita untuk berbuat baik kepada ibubapa kita sesuai dengan firmanNya dalam surah al-Isra' ayat 23-24 yang bermaksud

Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha", dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): "Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil."


Setiap kebaikan yang kita lakukan pasti akan mendapat ganjarannya dari Sang Pencipta. Tambah-tambah lagi kebaikan itu untuk kedua ibubapa kita. Jadi, jangan malas dan buat-buat segan untuk berbakti kepada orang yang telah menjaga dan membesarkan kita iaitu ibu dan bapa kita. Bantulah mereka selagi mereka masih diberi kesempatan oleh Allah untuk bernafas. Dan Bagi mereka yang ibubapanya sudah tiada, anda masih lagi boleh berbakti kepada mereka dengan selalu mendoakan mereka agar ditempatkan bersama orang-orang yang soleh insyaALLAH. Sebelum mengakhiri post kali ni saya ingin berkongsi sedikit amalan-amalan sunat hari Jumaat yang diambil dari majalah Solusi untuk tatapan pembaca semua. Moga bermanfaat dan dapat diamalkan

1- Perbanyakkan selawat kepada Rasulullah pada malam Jumaat dan siang hari Jumaat. Sabda Baginda s.a.w yang bermaksud "Perbanyakkanlah selawat kepadaKu pada hari Jumaat dan malam Jumaat. Sesiapa yang berselawat kepadaKu satu kali maka Allah akan berselawat dan memberikan salam kepadanya sepuluh kali"

2- Membaca surah al-Kahfi pada hari Jumaat atau malam Jumaat. Abu Sa'id meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud " Sesiapa yang membaca surah al-Kahfi pada hari Jumaat, maka ia akan diterangi oleh cahaya antara du Jumaat"

3- Mandi sunat, berhias, bersiwak dan memakai wangian. Daripada Ibn Abbas, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud " Sesungguhnya hari ini (Jumaat) ialah hari raya yang Allah jadikan untuk kaum Muslimin. Sesiapa yang mendatangi solat Jumaat, maka hendaklah ia mandi. Jika ia memiliki minyak wangi, maka hendaklah ia memakainya. Hendaklah pula kalian bersiwak."

4- Bersegera menghadiri solat Jumaat. Terdapat ganjaran yang berbeza bagi orang yang bersegera ke masjid pada hari Jumaat berdasarkan hadis yang diriwayatkan Abu Hurairah daripada Rasulullah s.a.w yang diringkaskan seperti berikut

- awal waktu seolah-olah berkorban seekor unta
- waktu kedua seolah-olah berkorban seekor lembu
- waktu ketiga seolah-olah berkorban seekor kambing
- waktu keempat seolah-olah berkorban seekor ayam
- waktu terakhir seolah-olah berkorban sebiji telur

5- Berusaha untuk duduk dekat dengan imam semasa solat Jumaat. Samurah meriwayatkan daripada Rasulullah s.a.w. Baginda bersabda yang bermaksud " Hadirilah khutbah dan mendekatlah kepada imam. Sesungguhnya seseorang yang sentiasa menjauhkan akan diakhirkan tempatnya di syurga meskipun ia memasukinya.

13 Rabi'ul Akhir 1432 - 17 Mac 2011
10.41 a.m
Ipoh, Perak, Malaysia

No response to “Ringankan Beban Mereka”

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...