Friday, May 6, 2011

Cakap Serupa Bikin


Lama rasanya teratak ini tidak bertukar entry yang bertajuk "Thanks You All". InsyaALLAH hari ini nak update supaya tajuk entry "Thanks You All" tu bertukar jadi tajuk " Cakap Serupa Bikin" . Entry kali ini agak pendek tapi insyaALLAH amat bermakna bagi semua dan perlu ambil perhatian akan perkara ini sebab ramai yang buat benda ini. Firman Allah yang bermaksud

Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya. (as-Saff : 2-3)

Ramai orang yang mampu untuk berkata, nasihat dan menyuruh orang melakukan sesuatu perkara. Namun dalam ramai-ramai itu tidak semua yang mampu untuk menzahirkan apa yang telah disuruh, dinasihat dan dikatakan melalui perbuatan. Adakah pendapat saya ini tepat atau pun tidak??? Jawapannya ada dalam diri anda. Lidah yang sememangnya tidak bertulang membuatkan orang mudah untuk berkata-kata. Tangan, kaki dan badan yang bertulang ini dijadikan alasan kenapa kita tidak melaksanakan apa yang kita katakan, kerana ia memerlukan tenaga untuk menggerakkannya. Itu hanyalah alasan yang direka dek kerana diri yang malas untuk melakukannya. Bak kata pepatah melayu "Nak seribu daya, tak nak seribu dalih". Harus kita ingat bahawa Allah sangat membenci mereka yang mengatakan sesuatu tetapi tidak melaksanakannya seperti yang telah diungkap dalam ayat di atas. Bila Allah membenci kita maka kita akan dijauhkan dari rahmatNya. Seperti yang kita tahu kita akan dimasukkan ke dalam syurga dengan rahmat Allah. Tapi kalau kita jauh dari rahmat Allah agak-agak ada harapan tak nak masuk syurga???

Bila baca balik artikel-artikel saya yang lepas, rasa takut juga kalau digolongkan di kalangan mereka yang tidak mengotakan apa yang dikatakan. Banyak yang saya tulis dan nasihatkan dalam artikel-artikel yang lepas tapi tak banyak yang saya kotakan dalam bentuk perbuatan. So, hari ini nak ingatkan terutama diri ini dan sahabat yang lain agar dapat melaksanakan setiap apa yang kita kata dan nasihatkan supaya kita terkeluar dari golongan mereka yang dibenci oleh Allah. Supaya nanti tak ada orang cop kita ini "Cakap tak serupa bikin". Rasulullah tidak akan berkata dan menyuruh sesuatu perkara melainkan dia terlebih dahulu melaksanakan perkara tersebut. Setelah itu barulah Baginda akan menyuruh para sahabatnya melakukan sesuatu perkara itu. Maka dengan itu, jom kita contohi sifat Rasulullah ini. Biarlah kita jadi orang yang "Cakap serupa bikin". Jangan kita contohi sifat yahudi dan munafiq yang selalu tidak mengotakan apa yang dikatakan seperti mana dalam firman Allah yang bermaksud

Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal? (al-Baqarah : 44)

Dan sabda Nabi yang bermaksud

Tanda-tanda orang munafiq itu ada tiga :-
- Apabila ia berjanji ia menyalahi janjinya
- Apabila ia berkata ia berdusta
- Apabila ia dipercayai ia khianati

3 Jamadil Akhir 1432 - 6 Mei 2011
5.20 p.m
Awwal Nuhas, Tanta, Mesir

No response to “Cakap Serupa Bikin”

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...