Friday, May 20, 2011

Pahala Yang Berterusan


Hari Jumaat ialah hari kebesaran Islam bagi orang mukmin. Hari yang mulia ditentukan buat umat Muhammad s.a.w. Pada hari itu kepada sesiapa yang berdoa, Allah akan memakbulkan doanya. Umat islam digalakkan untuk memperbanyakkan ibadah pada hari tersebut dan disarankan agar dapat pergi lebih awal ke masjid untuk menunaikan solat jumaat dan pahalanya berbeza-beza mengikut masa seperti berikut :

- awal waktu seolah-olah berkorban seekor unta
- waktu kedua seolah-olah berkorban seekor lembu
- waktu ketiga seolah-olah berkorban seekor kambing
- waktu keempat seolah-olah berkorban seekor ayam
- waktu terakhir seolah-olah berkorban sebiji telur

Bercakap pasal solat jumaat ini, ada sesuatu yang ingin distory kepada sahabat semua. Cerita ini terinspirasikan masa dapat balik free ke Malaysia bulan 2 baru-baru ini kerana Mesir darurat ketika itu. Ok straight to the story, selalu kalau di Malaysia saya akan ke masjid setengah jam sebelum azan zohor berkemundang. Ini kerana saya ke masjid bersama dengan ayah. Baguslah ayah ajar saya macam itu sebab kalau pergi awal pahala lagi besar macam yang disebutkan di atas. Bila dah ada di masjid, macam biasalah masing-masing berusaha untuk memanfaatkan waktu itu untuk menunaikan ibadah sunat. Sambil-sambil menunggu azan setelah selesai menunaikan solat sunat tahiyatul masjid, saya membaca beberapa helaian dari al-Quran kecil yang sering dibawa setiap kali solat jumaat untuk memudahkan diri sendiri. Dalam khusyu' dengan tak khusyu' membaca tu, tiba-tiba lalu satu benda kecil depan saya. Waktu-waktu macam ni ataupun ketika khutbah disampaikan pasti benda ini akan lalu depan semua orang. Sudah menjadi kelaziman setiap masjid di Malaysia bila tiba masanya benda ini akan menjalankan tanggungjawab dia . Benda yang dimaksudkan itu adalah tabung derma masjid. Rasa rugi pula kalau biarkan tabung itu beralih tanpa diisi. So, saya pun masukkan sekeping dua duit kertas yang telah pun disediakan sebelum ke masjid.

Waktu tabung itu berada depan saya tiba-tiba saja teringat masjid di Mesir. Selama berada di Mesir lebih kurang 4 tahun, tak pernah pula saya lihat tradisi yang sebegini rupa (mengedar tabung derma) berlaku di Mesir atau mungkin ada masjid yang buat seperti itu cuma saya tidak pernah solat di masjid berkenaan. Susah untuk menemui tabung derma yang disediakan oleh masjid di Mesir dan kalau ada hanyalah masjid-masjid besar yang menyediakan tabung derma. Saya kurang pasti bagaimana masjid di Mesir ini mendapatkan dana untuk membiayai perbelanjaan bulanan. Mungkin ada orang-orang tertentu yang membiayai kos perbelanjaan tersebut. Kalau di Malaysia, sebahagian perbelanjaan masjid adalah dari kutipan tabung derma yang diedarkan pada setiap hari Jumaat. Kutipan untuk setiap minggu boleh dikatakan memberangsangkan tambah-tambah kalau masjid di bandar. Bagus juga Malaysia mengamalkan perkara macam ini. Sekurang-kurangnya menggalakkan orang-orang kita ini untuk menderma. Duit merah, hijau, biru, ungu ataupun duit syiling itu bukanlah nilaiannya. Apa yang menjadi nilaiannya ialah keikhlasan kita dalam bersedekah dan menderma. Kita akan mendapat pahala yang berterusan walaupun kita telah meninggal dunia hasil daripada kita bersedekah sepertimana sabda Nabi yang bermaksud

"Apabila seseorang telah meninggal dunia putuslah segala amalannya kecuali tiga perkara: sedekah jariah, atau ilmu yang dimanfaatkan atau anak soleh yang mendoakannya.

Tidak rugi kita bersedekah, tambah pula duit sedekah kita itu disalurkan ke jalan kebaikan. Besar ganjaran yang akan kita perolehi dari bersedekah sesuai dengan firman Allah

Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya, lagi Meliputi ilmu pengetahuanNya.


Rasanya semua sudah maklum akan kelebihan bersedekah cuma tidak semua yang terbuka hati untuk bersedekah. Jadi pada hari yang mulia ini saya nak ajak semua yang sempat singgah di teratak ini agar ringan-ringankan tangan anda semua untuk menyeluk dompet dan saku anda untuk menderma dan bersedekah terutama ketika tabung derma masjid itu berada di hadapan anda. Bukanlah hari untuk bersedekah itu tertakluk pada hari jumaat sahaja bahkan setiap hari. Sekiranya anda menemui orang yang meminta sumbangan untuk perkara yang baik sama ada di jalanan, pasaraya, pasar malam dan sebagainya maka sumbanglah seikhlas hati anda. Dan antara ganjaran yang bakal diberikan oleh Allah kepada kita ialah ganjaran "Pahala Yang Berterusan" insyaALLAH.

17 Jamadil Akhir 1432 - 20 Mei 2011
12.01 a.m
Awwal Nuhas, Tanta, Malaysia

No response to “Pahala Yang Berterusan”

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...