Tuesday, May 31, 2011

Pendinding Buat Dirimu


Bismillahi walhamdulillah...

Sahabat semua tahu tak apa itu mathurat??? Mungkin ada yang tahu dan mungkin juga ada yang tak tahu. Ok, bagi yang tak tahu tu, mathurat ini adalah wirid ataupun doa yang sering diamalkan oleh Rasulullah. Kemudian wirid dan doa ini disusun oleh imam Hasan al-Banna dalam satu himpunan wirid dan doa dan menamakan ia dengan mathurat. Mathurat ini pula terbahagi kepada dua iaitu mathurat sughro dan kubro. Antara kelebihan mathurat ini kalau diamalkan ialah tidak dihampiri syaitan, rumah dan keluarganya terselamat dari perkara yang tidak diingini dengan izin dari Allah. Dan banyak lagi kelebihan dia. Boleh lawati blog melangkahterus.blogspot.com dan blog www.murabbi.net untuk mengetahui kelebihan-kelebihan yang lain. Tapi semuanya adalah

Kita digalakkan untuk sentiasa membasahi lidah kita dengan berzikir kepada Allah pagi dan petang juga siang dan malam. Hati yang sentiasa mengingati Allah akan menjadi tenang dan dijauhkan dari rasa resah dan gelisah. Salah satu cara untuk kita mengingat Allah adalah dengan mengamalkan mathurat ini. Kalaupun kita tak mampu untuk buat yang kubro cukuplah yang sughro. Masa yang diambil untuk menghabiskan mathurat ini lebih kurang dalam 5 hingga 10 minit bagi mathurat sughro. Kalau untuk kubro mungkin lama sikit dalam 15 minit. Yang ni saya agak je la ye sebab tak pernah buat yang kubro. Di mana boleh dapatkan mathurat ni ye??? Ini soalan dalam bahasa yang formal sikit la. Kalau soalan dalam bahasa pasar pula, kat mana nak dapatkan mathurat ni??? Mathurat ni boleh dapatkan di kedai-kedai buku yang terpilih macam Popular, MPH dan boleh juga cari di kedai-kedai buku di sekitar kawasan anda. Kalau agak malas nak pergi beli anda boleh klik www.scribd.com untuk mathurat kubro dan Daily Ma'thurat untuk mathurat sughro.

Luangkanlah sedikit masa untuk membaca mathurat ini dan cubalah untuk istiqomah membacanya. Mulakan dulu dengan istiqomah kita membacanya di waktu pagi. Setelah kita mampu untuk istiqomah membacanya di waktu pagi maka barulah kita start untuk membacanya di waktu petang. Dan begitulah sebaliknya. Syukur alhamdulillah sekiranya kita mampu untuk istiqomah membacanya di waktu pagi dan petang. Semoga mathurat yang kita amalkan ini mampu menjadi benteng dan pendinding buat diri dan juga keluarga kita dari segala kejahatan baik dari manusia mahupun dari iblis laknatullah insyaALLAH.

p/s : Hari ini 31 Mei 2011. Imtihan or exam semakin menghampiri. Imtihan tahriri (peperiksaan bertulis) bagi kuliah al-Quran akan start pada 18 Jun ini dan akan berlangsung sehingga 4 Julai 2011. Imtihan syafawi pula start 4 Jun ni. Untuk fasa kedua ini saya hanya ada 2 paper iaitu Ulum al-Quran pada 20 Jun dan Qiraat pada hari terakhir imtihan iaitu pada 4 Julai. Mohon doanya dari pengunjung teratak ini agar saya dan sahabat-sahabat saya yang lain dipermudahkan dalam menempuh imtihan ini dan diberikan kejayaan. Rasanya mungkin post kali ini adalah yang terakhir dan insyaALLAH akan bersambung selepas imtihan. Tapi kalau ada post selepas dari post ini, alhamdulillah la ye.

28 Jamadil Akhir 1432 - 31 Mei 2011
6.06 p.m
Awwal Nuhas, Tanta, Mesir

No response to “Pendinding Buat Dirimu”

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...