Monday, May 16, 2011

Selamat Hari Guru


Guruku
Kau penyuluh hidupku
Menerangi alam ini
Kau ku anggapkan
Sebagai ibubapaku


SELAMAT HARI GURU
terutama sekali kepada ibu dan ayah kerana mereka berdua adalah merupakan guru yang pertama sekali mendidik diri ini menjadi insan yang berguna bak kata orang proses pendidikan itu bermula dari rumah lagi.

SELAMAT HARI GURU
buat guru-guru di Tadika Ad-Din, Sekolah Rendah Al-Hidayah, Maahad Al-Imam Al-'Alami, Maahad Qiraat Al-Azhar Amal Aimy Zdalifah, Maahad Qiraat Al-Azhar Shoubra dan yang terkini di Universiti Al-Azhar. Terima kasih kerana sudi meluangkan masa dan terpaksa berpenat-lelah mendidik, membimbing dan mengajar diri ini

SELAMAT HARI GURU

juga dituju buat guru adobe photoshop saya Don Daniyal, Zarimi, Hasbullah, Wafiy, Khairul Aswad, Ezhan dan lain-lain. Tanpa kalian mungkin saya tidak mengenal dunia adobe photoshop ini.

SELAMAT HARI GURU
seterusnya adalah untuk mereka-mereka yang telah mengajar dan mendidik saya secara rasmi mahupun tidak rasmi dalam apa jua perkara. Dan tidak lupa juga ucapan ini dituju kepada mereka-mereka yang rasa-rasa pernah mendidik, mengajar dan membimbing diri ini. Dan sebelum terlupa juga ucapan ini untuk seluruh insan yang sudah, sedang dan yang bakal bergelar guru.

Jutaan terima kasih kepada mereka-mereka yang telah saya sebutkan di atas kerana telah membantu saya mengetahui dan mengenali pelbagai ilmu Allah ini. Jasa kalian sungguh bernilai dan berharga dan pastinya akan dikenang sehingga akhir hayat. Semoga Allah membalas jasa baik anda semua. Untuk akhirnya saya tinggalkan anda semua dengan satu hadis Nabi dan satu lirik lagu. Jom hayati bersama !!!

"Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:"Jadikanlah dirimu orang alim (berilmu) atau orang yang menuntut ilmu atau orang yang selalu mendengar pengajaran atau orang yang mencintai (tiga golongan yang tersebut) dan janganlah engkau menjadi dari golongan yang kelima, yang dengan sebabnya engkau akan binasa." (Riwayat Al-Bazzar)
"


Lirik Lilin Seorang Guru by In-Team

Pernah langkah ku payah
Menuju ke destinasi
Kerana malam gelap
Dan bintang hilang kerdipnya
Menjadikan arah ku keliru
Ke timur atau ke barat

Bagai lilin membakar diri
Menerangi kegelapan hati
Kau curahkan bakti dan budi
Jasamu tiada berganti

Namun tanpa rasa payah
Dia memimpin tanganku
Melangkah satu persatu
Dan mencipta jejak impian
Menjadikan arahku jelas
Aku harus ke hadapan

Ohoo… aku kini rindu
Pada satu nama yang berjasa
Tuhan, beri kekuatan
Untuk mendidikku selamanya
Ku pohon restu kasih-Mu
Ampunkanlah guru-guruku

Semalam ku lihat dia
Di bibirnya ada kalimah
Yang bergetar saban waktu
Sambil tangan menggenggam lilin
Lilin yang tiada terpadam
Menerangi hidupku kini

p/s : Asalnya memang nak post artikel ni awal, tapi ada masalah sikit pag tadi. So, walaupun rasa macam dah lambat tapi tak kiralah nak post juga artikel ni... Sorry ya buat guru2ku kerana lambat ucap...

13 Jamadil Akhir 1432 - 16 Mei 2011
1.32 p.m
Awwal Nuhas, Tanta, Mesir

No response to “Selamat Hari Guru”

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...