Monday, March 14, 2011

First Tutorial : Displacement Map


Bertemu kembali sahabat semua. Seperti yang telah dijanjikan pada post yang lalu. Teratak usang ini akan melahirkan tutorial adobe photoshop sepertimana yang telah wujud dalam blog sifu Ezhan tu ye. Tutorial ini sebagai tambahan dan kira membantu sifu saya dalam menghasilkan tutorial adobe photoshop ni. Jadi ini adalah first tutorial dari teratak ni yang diberi nama sebagai Displacement Map atau fullname dia Wrapping Objects with Displacement Map dengan menggunakan perisian adobe photoshop CS2. Tanpa membuang masa yang selalu mencemburui kita, apakata jom kita mulakan dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim.


STEP 1


Pertama sekali, korang buka satu textures kesukaran korang semua. Saya menggunakan textures seperti di atas. Kalau korang tak tahu nak dapatkan kat mane textures tu, boleh la download kat link yang telah disediakan oleh sifu saya dalam blog beliau ezhan-artwork. Klik link ni ye.

STEP 2


Kemudian pergi kat kotak bawah sekali di sebelah kanan korang yang ada tulis layer tu. Kalian klik kat kotak channnel di sebelah dia tu macam gambar rajah di atas.

STEP 3


Lepas tu klik salah satu kotak yang dibawah dia sama ada yang red, green ataupun blue. Saya telah memilih kotak red.

STEP 4


Selepas korang dah duplicate channels tu satu paparan akan keluar. Korang perlu membuat satu document baru dengan klik pada new untuk mendapatkan document baru seperti gambar rajah di atas.

STEP 5


Sekarang satu document baru telah terpapar. Sebelum korang save document baru tu korang perlu letakkan gaussian blur. Cara dia pergi pada Filter>Blur>Gaussian blur. Settingkan radius dia 0.7 pixels.

STEP 6


Kemudian korang savekan document tadi kat desktop untuk kemudahan korang semua. Kita akan gunakan document baru ni sebentar lagi.

STEP 7


Setelah selesai membuat document baru tadi, kini kita kembali pada document yang original tadi. Klik pada kotak RGB kembali.

STEP 8


Kerja yang seterusnya ialah buat new layer. Pergi kat tulisan Layer di atas dan klik pada new layer atau ctrl+shift+n.

STEP 9


Sekarang dah ada new layer dan untuk masukkan tulisan, klik pada T yang ada pada toolbox korang dan tulis apa saja perkataan yang korang suka. Korang boleh juga untuk letakkan objek lain tapi perlu disatukan dalam satu layer. Untuk satukan tulisan dan objek, klik pada tulisan sambil klik butang ctrl dan klik pada objek yang ingin disatukan dan klik ctrl+e.

STEP 10


Seterusnya korang perlu rasterizekan tulisan tadi sekiranya belum dirasterizekan seperti gambar di atas. Klik kanan pada layer tu dan klik pada rasterize type.

STEP 11


Okay. Sekarang kita akan tahu macamana displacement map tu. Korang pergi pada Filter>Distort>Displace. Gunakan setting yang telah sedia ada dan klik ok.

STEP 12


Dia akan keluar satu paparan yang meminta korang untuk pilih displacement map. Sekarang kita akan menggunakan document baru yang kita telah buat di awal tadi. Klik pada document yang kita simpan di dekstop tadi. Korang akan dapat lihat hasil dia seperti di bawah.

STEP 13


Kemudian korang perlu overlay kan layer tadi. Cara dia lihat gambar rajah di atas.

STEP 14


Then, duplicate layer. Layer>Duplicate Layer atau ctrl+shift+n.

STEP 15


Layer yang telah diduplicate tadi korang tambahkan sikit inner shadow dengan klik pada butang f kat kotak layer di bawah tu seperti gambar rajah disebelah. Gunakan setting yang telah ditetapkan.

STEP 16


Ok. Last... sekali korang pergi pula layer kat bawah layer yang diduplicate tadi. Korang setkan opacity dia jadi 30%. Dan inilah hasilnya seperti gambar di atas.

Alhamdulillah selesai sudah tutorial displacement map kita pada kali ini. This the first tutorial dari teratak usang ni. Harap kalian enjoy dengan tutorial first ni. Antara lain yang telah dihasilkan melalui tutorial ini ada diletakkan dalam gambar yang kat atas sekali tadi. 2 Gambar yang kecil tu. Bagi sesiapa yang tak faham mana-mana step kat atas boleh terus tanya melalui komen, email dan facebook saya. Selamat Mencuba!!! InsyaALLAH tutorial lain akan menyusul selepas ini. Moga dipermudahkan segalanya oleh yang Maha Esa.


9 Rabi'ul Akhir 1432 - 14 Mac 2011
11.13 p.m
Ipoh, Perak, Malaysia

No response to “First Tutorial : Displacement Map”

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...